ontdek
Francis Poulencs Stabat Mater, dat hij beschreef als een ‘requiem zonder wanhoop’, werd geschreven in 1950 na de dood van Christian Bérard, die de decors ontwierp voor Cocteaus films en toneelstukken en een leidende figuur was in het Parijs van de jaren 40. Dit meesterlijke werk, opgedragen aan de Maagd van Rocamadour, geeft het koor een ereplaats en toont duidelijk zijn afstammingslijn van de Franse grands motetten. Na voltooiing schreef Poulenc aan Pierre Bernac: “Het is goed, omdat het volledig authentiek is”.
Vanaf het moment van zijn pelgrimstocht naar Rocamadour in 1936 werd Poulencs religieuze output gefilterd door zijn katholieke interpretatie van de wereld en zijn persoonlijke traject. Het Stabat Mater vormt hierop geen uitzondering, omdat het de gebeurtenissen en omstandigheden van zijn eigen leven associeert met het drama van de evangeliën. Het identificeert de drie figuren van Christus, de Maagd en de Getrouwe Discipel met biografische figuren: Bérard, Poulenc en diens geliefde Lucien Roubert, die hij zou omschrijven als ‘het geheim’ van het Stabat Mater en Dialogues des Carmélites.
In december 1959 gaf Leonard Bernstein opdracht aan Poulenc voor een nieuw werk voor het New York Philharmonic Orchestra. Hij koos ervoor om de Sept Répons des Ténèbres (Zeven Tenebrae Responses) te schrijven voor een solist met een hoge tonen, een koor van jongens- en mannenstemmen en een symfonieorkest. De postume eerste uitvoering vond plaats op 11 april 1963 in Philharmonic Hall (nu Avery Fisher Hall) onder leiding van Thomas Schippers. Poulenc had aangedrongen op de zang van uitsluitend mannen, maar 50 jaar na zijn dood is het belangrijk om ruimte te maken voor een bredere uitvoering van deze fascinerende partituur, die te lang in de schaduw heeft gelegen.
erkenningen
Francis Poulenc – Stabat Mater is door het Franse muziekmagazine Classica uitgeroepen tot ‘Choc de l’année 2014’.
“Daniel Reuss heeft in Sept Répons de Ténèbres de stem van een sopraan gebruikt, daar waar Poulenc oorspronkelijk een kinderstem had gepland. Zijn keuze is meesterlijk gebleken.” Over Stabat Mater schrijft Classica: “Ook hier klopt alles, is alles geraffineerd zonder overdreven te zijn.”
– Classica
“Carolyn Sampson is a wonderful soloist and the combined choirs, which number just short of fifty singers, perform Poulenc’s varied and demanding music expertly…The splendid performances on this disc make the best possible case for Poulenc’s sacred music.”
– Musicweb International
over
Componist: Francis Poulenc (1899-1963)
Werken: Sept Répons des Tenèbres, Stabat Mater
Dirigent: Daniel Reuss
Uitvoerenden: Cappella Amsterdam, Estonian National Symphony Orchestra, Estonian Philharmonic Chamber Choir, Carolyn Sampson
Label: Harmonia Mundi