Podcast

Matthäus-Passion – Zangers perspectief

Waar gaat de podcast over?

Sopraan Bobbie Blommesteijn – in gesprek met chef-dirigent Daniel Reuss en musicoloog Maartje Stokkers – geeft een kijkje in het leven van een zanger in de Matthäus-Passion. Bobbie zong als kind al in het kinderkoor en heeft als professioneel zangeres alle sopraanpartijen gezongen.

Wat is Bobbies favoriete stuk in Bachs Matthäus-Passion? Wanneer hoorde Daniel Reuss hem voor het eerst, en hoe hoort een Matthäus nou écht te klinken volgens de vele ‘experts’ in Nederland? Luistert u naar hilarische anekdotes, prachtige muziek-fragmenten en verhelderende feiten in deze twee podcastafleveringen.

podcast

Beluister de podcast


sprekers

Wie hoor je in deze podcast?

Bobbie Blommesteijn (1989) begon haar muzikale carrière op de Haarlemse koorschool. Met het Kathedrale Koor maakte ze concertreizen naar Engeland, Duitsland, Frankrijk en Slowakijke. Op haar 14e begon ze haar studie zang aan de vooropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Manon Heijne. Deze studie vervolgde ze bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Naast haar werk als soliste is Bobbie een veelgevraagd ensemblezangeres. Zo is ze ook verbonden aan het Laurens Collegium, Collegium Vocale Gent en het Nederlands Kamerkoor.

Maartje Stokkers is een Nederlandse musicologe en radiopresentatrice. Zij studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Ook volgde ze een gedeelte van het onderdeel muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Perugia. Tijdens haar studie liep ze stage op de internet kunst- en klassiekredactie van de AVRO.

Van 2005 tot 2018 was Maartje Stokkers een vaste presentator op NPO Radio 4. Ze presenteerde onder andere de programma’s De Vrijdag van Vredenburg, Het Zondagmiddagconcert en de radio-uitzending van het Prinsengrachtconcert.

Daniel Reuss is sinds 1990 artistiek leider en chef-dirigent van Cappella Amsterdam, waarin hij al jarenlang zong toen hij die positie verwierf. Als gastdirigent musiceert Daniel Reuss met gezelschappen in heel Europa, waaronder de Akademie für Alte Musik Berlin, MusikFabrik, Vocal Consort Berlin, Collegium Vocale Gent en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Hij is chef-dirigent geweest van onder andere het RIAS Kammerchor in Berlijn (2003-2006) en het Ests Philharmonisch Kamerkoor (2008-2013) en is sinds juni 2015 vaste gastdirigent van het Ensemble Vocal Lausanne.

muziekfragmenten

De te horen muziekfragmenten

  1. Isabel Schicketanz en Marie Henriette Reinhold: Hans-Christoph Rademann, Gaechinger Kantorei, Accentus, 2021. So ist mein Jesus nun gefangen
  2. Patrick Grahl en Krešimir Stražanac: Rademann, Gaechinger Kantorei, Accentus, 2021. Auf das Fest aber hatte der Landpfleger Gewohnheit
  3. Patrick Grahl: Rademann, Gaechinger Kantorei, Accentus, 2021. Wie wunderbarlich ist doch diese Strafe
  4. Rademann, Gächinger Kantorei, Accentus, 2021. Der Landpfleger sagte
  5. Isabel Schicketanz: Rademann, Gächinger Kantorei, Accentus, 2021. Er hat uns allen wohlgetan
  6. idem. Aus Liebe will mein Heiland sterben
  7. Nicolaus Harnoncourt, Concertgebouw Orkest en Koor, TELDEC, 1985. Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen
  8. Masaaki Suzuki, Bach Collegium Japan, BIS, 2019. Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen
  9. Phillippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 1999. Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen
  10. Paul McCreesh, Gabrieli Consort, Deutsche Grammophon, 2003. Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen
  11. Kurt Equiluz: Harnoncourt, Concertgebouworkest en -koor, TELDEC, 1985. Petrus aber sass draussen im Palast
  12. Benjamin Bruns: Masaaki Suzuki, Bach Collegium Japan, BIS, 2019. Petrus aber sass draussen im Palast
  13. Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 1999. Petrus aber sass draussen im Palast
  14. Robert Holl, NTR. Der Leiermann (Schubert)