Blog & News

Matteo Gualandi: ontdek piccolo requiem

over de componist

Matteo Gualandi, geboren in 1995 (Rome), is een componist met een diepe passie voor poëzie, natuur, mystiek en beeldende kunst. Zijn muzikale opleiding bracht hem naar Italië, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. In 2022 voltooide hij zijn studie aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris en IRCAM. In 2024 werd hij bekroond met het laureaatschap van de Fondation Banque Populaire. Gualandi woont en werkt momenteel in Frankrijk.

over zijn muziek

Gualandi’s muziek streeft voortdurend naar een frisse luisterervaring, waarin hedendaagse en oude klanken elkaar ontmoeten en een nieuwe context vinden om zich uit te drukken. Zijn composities worden gekenmerkt door een spaarzaam gebruik van muzikale middelen en een grote gevoeligheid voor de beleving van klank en gevoel.

Zijn werk is uitgevoerd op prestigieuze festivals zoals de Biënnale van Venetië, ManiFeste en Gaudeamus Muziekweek, en door gerenommeerde ensembles en musici, waaronder Ensemble Intercontemporain, Marie Ythier, het Chœur de Radio France en Klangforum Wien.

In januari 2025 zal Cappella Amsterdam, onder leiding van dirigent Geoffroy Jourdain, zijn werk piccolo requiem uitvoeren als onderdeel van de Stabat Mater-concertreeks.

Componist Matteo Gualandi: “The Netherlands always had their very unique approach to the arts. I feel like they share with Italy a very deep rooting in the renaissance tradition, and that shows. On a personal level artists like Bosch, Van Gogh, Mondrian and the composer Louis Andriessen had a profound impact on my practice. Dutch vocal ensemble tradition counts among the very best. It makes me very happy and proud to think that my piece will be performed by Cappella Amsterdam around the country!”

over piccolo requiem

Het werk piccolo requiem, een ‘kleine requiem’, onderzoekt de meest menselijke emoties rondom rouw.

Op de vraag waarom hij een piccolo requiem heeft gecomponeerd, antwoordt Gualandi: “Rouw is een van de meest fundamentele menselijke emoties. Ik moest mijzelf met dit onderwerp confronteren, ik moest mijn ‘eigen huid op tafel leggen’. Daarnaast werd ik geïnspireerd door een prachtig gedicht van Paul Celan: Der Tod, Für Yvan Goll uit Die Gedichte aus dem Nachlaß.”

Het werk piccolo requiem bestaat uit zes delen, die de traditionele structuur van een requiem volgen. De teksten van de Latijnse dodenmis geven op verschillende manieren uiting aan rouw; ze belichten gevoelens zoals woede, desolatie en ongeloof, maar ook mededogen, troost en vrede. Dit werk is niet bedoeld als een zware meditatie op de dood, maar eerder als een tedere, bijna mystieke benadering.

“Ik stel mij piccolo requiem voor als de mot uit Paul Celans gedicht Der Tod, die traag met haar vleugels slaat en gracieus in de lucht zweeft of als een wolk die zachtjes zweeft, hoewel het in de realiteit enorm zwaar is, namelijk zo’n 500.000 kilo”, vertelt Gualandi.

Gualandi’s diepe bewondering voor de polyfonie uit de middeleeuwen en renaissance – met name voor componist Josquin des Prez – klinkt duidelijk door in de noten. Maar naast deze historische invloeden verweeft hij ook zijn liefde voor moderne klanken, zoals elektronische en ambient muziek.

Hoewel dit requiem klein is in omvang, schuilt er volgens Gualandi een grote kracht in. “Een klein mysterie kan ver reiken,” zegt hij. “Het is een poging om een glimp van de eeuwigheid op te vangen, in de korte tijdspanne van een paar ademhalingen.”