ontdek
Er is niet veel bekend over het leven van Josquin des Prez (ca.1450/55-1521), maar zijn muzikale betekenis is groot. De vele missen, motetten en chansons die hij heeft nagelaten, vormen het bewijs van zijn unieke kwaliteiten als componist. Niemand was zo inventief en wist met muziek een tekst zo sterk te laten spreken.
In die motetten gebruikt Josquin verschillende compositietechnieken, van een ostinato in Miserere mei Deus, een cantus firmus in Nymphes des Bois en een volkomen vrije stijl in Planxit autem David. Het programma wordt omlijst door een klaagzang van Josquin bij de dood van Ockeghem aan het begin en een klaagzang van Gombert bij de dood van Josquin tot slot.
De motetten van Josquin des Prez behoren tot de beste werken van Josquin en het Misere mei Deus en Planxit autem David vind ik misschien wel de allermooiste werken van de hele muzikale Renaissance. Daarom heb ik gekozen voor deze collectie van motetten waarin de muziek van Josquin in volle glorie te horen is, aldus Daniel Reuss.
erkenning
Het album Miserere mei Deus door Cappella Amsterdam werd met grote lof ontvangen. Critici prijzen de “prachtige helderheid” en het “geconcentreerde vakmanschap” van het koor. Presto Music roemt de oprechte emotionele impact van de uitvoering en benadrukt de finesse waarmee Cappella Amsterdam zowel de rijkdom van de polyfonie als de intimiteit van deze religieuze werken weet over te brengen. Met oog voor detail en diep respect voor de muzikale traditie, biedt dit album een spirituele reis die luisteraars inspireert en ontroert.
“An entire disc of funeral motets and deplorations might not sound like fun, but Josquin’s music and the timeless poetry of his texts assuage and transcend…[Reuss’s] tempos are never too ponderous, so Josquin’s polyphony flows like honeyed balm. Boyish-sounding sopranos and sonorous lower voices caress with a velvety sound. Polyphonic lines are clean, words are clear, expressive devices aptly introspective.” – BCC Music Magazine
Miserere mei Deus is een schitterende toevoeging aan Cappella Amsterdams discografie en een essentieel album voor liefhebbers van renaissancemuziek. Met deze opname brengt het koor niet alleen de technische perfectie van deze werken naar voren, maar ook de emotionele kracht en spirituele diepgang die in elke compositie verscholen liggen. Het album nodigt luisteraars uit om een moment van reflectie te ervaren en de tijdloze schoonheid van deze muziek te omarmen.
over
Componisten: Josquin Dez Prez, Nicolas Gombert
Dirigent: Daniel Reuss
Label: harmonia mundi
Lengte: ca. 60 minuten
Webshop: Er is niet veel bekend over het leven van Josquin des Prez (ca.1450/55-1521), maar zijn muzikale betekenis is groot. De vele missen, motetten en chansons die hij heeft nagelaten, vormen het bewijs van zijn unieke kwaliteiten als componist. Niemand was zo inventief en wist met muziek een tekst zo sterk te laten spreken.
In die motetten gebruikt Josquin verschillende compositietechnieken, van een ostinato in Miserere mei Deus, een cantus firmus in Nymphes des Bois en een volkomen vrije stijl in Planxit autem David. Het programma wordt omlijst door een klaagzang van Josquin bij de dood van Ockeghem aan het begin en een klaagzang van Gombert bij de dood van Josquin tot slot.
De motetten van Josquin behoren tot de beste werken van Josquin en het Misere mei Deus en Planxit autem David vind ik misschien wel de allermooiste werken van de hele muzikale Renaissance. Daarom heb ik gekozen voor deze collectie van motetten waarin de muziek van Josquin in volle glorie te horen is, aldus Daniel Reuss.