Blog & News

Adrianna Kubica-Cypek: ontdek L’hiver

over de componist

Adrianna Kubica-Cypeks muziek richt zich op de idee van zintuiglijke versmelting, gecombineerd met gecontroleerd aleatorisme en repetitiviteit. Haar speels interactieve partituren resulteren vaak in muziek die balanceert op de grens van minimalisme qua materiaal en maximalisme in expressie. Opgeleid in klassieke hedendaagse compositie, schrijft ze zowel voor koor en instrumentale ensembles als voor elektro-akoestische stukken. Haar werk wordt sterk beïnvloed door een voorkeur voor zang, waarbij organische en melodieuze elementen centraal staan. In verschillende composities neigt ze naar een dramatische muzikale benadering. Ze studeerde klassieke compositie, orkestratie en muziektheorie aan de Karol Szymanowski Muziekacademie in Katowice (PL), het Conservatoire national supérieur de musique et de danse in Lyon (FR) en de Royal Danish Music Academy (DKDM).

Recente opdrachten omvatten werken voor onder andere het Ætla Vokalensemblet, DR Vokalensemblet, New Music Orchestra en solisten zoals Tanel Eiko-Novikov en Flemming Vidar Valmmundsson. Naast haar compositiewerk is Kubica-Cypek actief als privéleraar in hedendaagse compositietechnieken en was ze docent compositie aan het Rhythm Music Conservatory (RMC) in Kopenhagen.

 

over de compositie


L’hiver — Winter — uit de cyclus Saisons ,voor 16 stemmen a capella, verkent ruimte en structuren waarvan de vormen de herinnering oproepen aan die tijd van het jaar. Het is ook een poging om de lichamelijke ervaring van het seizoen op te roepen in termen van kou en texturen.

Elke gecomponeerde seizoen is een spel tussen georganiseerde noten en vrijheid. Soms zingen de zangers bepaalde melodieën samen maar onafhankelijk van elkaar, volgens hun eigen gevoel voor tempo, dynamiek en interpretatie. Samen, maar apart, creëren ze een bepaalde sfeer, waarbij verschillende harmonieën ontstaan door glijdende melodieën die elkaar kruisen. Hierdoor is het onmogelijk om de compositie ooit precies hetzelfde uit te voeren.

Saisons en de intentie om synesthesie als een essentieel onderdeel van het muzikale creatieproces op te nemen, is sinds 2021 een van mijn belangrijkste aandachtspunten, toen het eerste deel — L’été — werd gecreëerd. Gevolgd door twee andere voltooide seizoenen — L’hiver (2022), Printemps (2024) en Autumne dat tegen het einde van 2024 zal worden gecreëerd, worden alle delen verbonden door dezelfde intentie om een persoonlijke gewaarwording van verschillende aura’s van het jaar op te roepen.

La femme lumineuse

Adrianna Kubica-Cypeks L’hiver is te horen tijdens concertserie La femme lumineuse. Een integraal deel van het thematisch gelaagde programma, valt het ook op tussen de andere werken door Kubica-Cypek’s nadruk op synesthesie en sensorische ervaring. In tegenstelling tot andere composities die abstracte of metaforische thema’s verkennen, zoals de spirituele dimensies in Celestial Bird van Roxanna Panufnik of de lichtbeelden in Iridescence van Justė Janulytė, gebruikt Kubica-Cypek in L’hiver muziek om de lichamelijke ervaring van kou en texturen op te roepen. Daarnaast speelt het werk een belangrijke rol in het creëren van een specifieke ruimtelijke sfeer. De compositie benut de klankruimte door glijdende melodieën en veranderende harmonieën, waardoor een rijke en dynamische atmosfeer ontstaat die de luisteraar onderdompelt in de muzikale voorstelling van winter. Deze benadering benadrukt de sensorische en ruimtelijke aspecten van het seizoen, wat een opvallend contrast vormt met de andere werken in het programma die vaak meer gefocust zijn op abstracte en thematische elementen.