Matthäus-Passion - Het perspectief van de instrumentalist

Waar gaat het over?

Cellist Albert Brüggen is gepokt en gemazeld als het gaat om passie-uitvoeringen. Hoeveel hij er gespeeld heeft, weet hij niet meer; hij is de tel kwijtgeraakt. Reden genoeg om hem uit te nodigen voor een gesprek met chef-dirigent Daniel Reuss en musicologe Maartje Stokkers over de Matthäus-Passion, vanuit het perspectief van de instrumentalist.

Wat is belangrijker in een uitvoering: de zanger of de instrumentalist? Welke rol speelt de persoon van de instrumentalist bij repetities en uitvoeringen? Welke uitvoering is het mooist? Het antwoord op deze en veel meer vragen hoort u in deze twee podcastafleveringen.

Beluister de podcast



Sprekers

Albert Brüggen (1964) begon op 7-jarige leeftijd met cellospelen. Hij kreeg zijn opleiding van Elias Arizcuren en Dimitri Ferschtmann aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, waar hij afstudeerde in 1993. Na het beeindigen van zijn studie legde Albert Brüggen zich toe op het spelen op oude instrumenten. Hij is door zijn lange ervaring op dit gebied inmiddels een veelgevraagd continuospeler en solist in heel Europa en heeft met bijna alle belangrijke barokorkesten gespeeld. Hij is lid van het Orkest van de Achttiende Eeuw, Musica Alta Ripa (Hannover) en vaste cellist bij Cantus Cölln (Keulen).

Maartje Stokkers is een Nederlandse musicologe en radiopresentatrice. Zij studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Ook volgde ze een gedeelte van het onderdeel muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Perugia. Tijdens haar studie liep ze stage op de internet kunst- en klassiekredactie van de AVRO.

Van 2005 tot 2018 was Maartje Stokkers een vaste presentator op NPO Radio 4. Ze presenteerde onder andere de programma’s De Vrijdag van Vredenburg, Het Zondagmiddagconcert en de radio-uitzending van het Prinsengrachtconcert.

Meer koormuziek

Cappella Amsterdam geeft koormuziek haar plek in de 21ste eeuw én houdt de rijke koorcanon levend. Dat betekent het voortzetten van een excellente uitvoeringspraktijk en het aangaan van vernieuwing op vele fronten. Wij willen een zo breed mogelijk publiek in aanraking laten komen met koormuziek.

Draagt u Cappella Amsterdam ook een warm hart toe? Met uw steun kunnen wij veel moois laten horen.

Steun ons

***
Meld u aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe podcast-releases en onze concerten.

Aanmelden

Beluister ook

Te horen zijn

  1. Marie Henriette Reinhold: Hans-Christoph Rademann, Gaechinger Kantorei, Accentus, 2021. Erbarme dich
  2. idem.
  3. Shunske Sato, Il Pomo D’oro, Parlophone Records Limited. BWV 1056 Harpischord concerto (versie voor viool), II Largo
  4. Krešimir Stražanac: Rademann, Gaechinger Kantorei, Accentus, 2021. Komm süßes Kreuz
  5. idem.
  6. Rademann, Gaechinger Kantorei, Accentus, 2021. Aus Liebe will mein Heiland sterben
  7. (opeenvolgend) Patrick Grahl en Krešimir Stražanac: idem. Sie schrieen aber noch mehr und sprachen
  8. Reinhold: Rademann, Gaechinger Kantorei, Accentus, 2021. Sehet, Jesus hat die Hand
  9. Peter Pears en Dietrich Fischer-Dieskau: Otto Klemperer, Warner Classics, 1962. Und von der sechsten Stunde an
  10. Jörg Dürmüller en Ekkehard Abele: Ton Koopman, Challenge Classics, 2007. Und von der sechsten Stunde an
  11. Werner Güra en Johannes Weissner: Rene Jacobs, Akademie für Alte Musik, 2013. Und von der sechsten Stunde an
  12. Akademie für Alte Musik en Werner Güra: Rene Jacobs, Akademie für Alte Musik, 2013. Und siehe da, der Vorhang im Tempel zerriß
  13. Jörg Dürmüller: Ton Koopman, Challenge Classics, 2007. Und siehe da, der Vorhang im Tempel zerriß
  14. Peter Pears: Otto Klemperer, Warner Classics, 1962. Und siehe da, der Vorhang im Tempel zerriß
  15. Christian Immler, Masaaki Suzuki, Bach Collegium Japan, BIS, 2010. Mache dich mein Herze rein

Podcast