Binnenkort nieuwe cd Brahms Ein deutsches Requiem

Eind november verschijnt de nieuwe cd bij Glossa/The Grand Tour met daarop Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms. Uitgevoerd door het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam.
Het betreft live opnamen van concerten in mei 2018.

Wilt u een bericht krijgen wanneer de cd te bestellen is via onze webshop?

Klik hier om uw gegevens in te vullen (het formulier opent in een nieuw venster)



Cappella Amsterdam wint VSCD Klassieke Muziekprijs 2018

Op 15 oktober ontvingen Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw de Ovatie 2018 - de Klassieke Muziekprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties - uit handen van juryvoorzitter Boudewijn Berentsen. De VSCD Klassieke Muziekprijsjury kent de prijs toe voor het concertprogramma Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms, onder leiding van Daniel Reuss, in samenwerking met de sopraan Carolyn Sampson en de bariton André Morsch. Daniel Reuss wordt door de jury geprezen om zijn artistieke visie op Brahms’ Requiem. De feestelijke uitreiking vond plaats voorafgaand aan de uitvoering van Haydns Die Jahreszeiten, door Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw in TivoliVredenburg.

De jury over ‘Ein deutsches Requiem’:

In mei 2018 trokken beide ensembles volle zalen met hun vertolking van Ein deutsches Requiem. De jury schreef in haar rapport over deze uitvoering:

́Brahms' ́menselijke ́ requiem is volledig afgestoft en klinkt verfrissend onder Daniel Reuss. Ontdaan van zijn vaak te dikke romantische jas biedt Reuss een transparante uitvoering, waarin de dramatische hoogtepunten beter tot uitdrukking komen dan in uitvoeringen die grootser en volumineuzer van opzet zijn. De grootste verdienste van deze uitvoering is de woordelijke verstaanbaarheid van de teksten door de zorgvuldige dictie van koor en solisten. Daarbij helpt ook dat de balans tussen koor en orkest optimaal is. Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw bewijzen opnieuw dat ze een fantastische combinatie vormen. De sopraan Carolyn Sampson en de bariton André Morsch zijn volledig in harmonie met de visie van Daniel Reuss op de verhalende kracht van dit geliefde koorwerk. ́

De Klassieke Muziekprijs 2018

De Ovatie, de klassieke muziekprijs van de VSCD, wordt uitgereikt aan een bijzondere podiumprestatie van een musicus die of ensemble dat een belangrijke bijdrage levert aan het Nederlandse klassieke muziekleven. Bij de Ovatie hoort een beeld ontworpen en uitgevoerd door de Amsterdamse kunstenares Iris Le Rütte. Een groot formaat van dit beeld hangt in de Beatrixfoyer van Het Koninklijk Concertgebouw als een ode aan alle prijswinnaars.

Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende eeuw krijgen als winnaar van de prijs een tournee langs diverse concertzalen aangeboden door de podia die aangesloten zijn bij het Grote Zalenoverleg van de VSCD.

De jury

De VSCD Klassieke Muziekjury bestaat uit: voorzitter Boudewijn Berentsen (Muziekgebouw aan ́t IJ, Amsterdam), Frederike Berntsen (Dagblad Trouw), Gert Gering (Theaters Tilburg), Masa Spaan (Concertgebouw De Vereeniging, Nijmegen), Peter Tra (TivoliVredenburg, Utrecht), Neil Wallace (De Doelen, Rotterdam) en Mirjam Wijzenbeek (Het Concertgebouw, Amsterdam).

foto: Juryvoorzitter Boudewijn Berentsen overhandigt aan zakelijk leider Bas van Drooge de oorkonde die bij de nominatie hoort.



Nieuwe cd Josquin des Prez

In september presenteren Cappella Amsterdam en harmonia mundi een nieuwe cd met werken van Josquin des Prez. De cd wordt gepresenteerd aan het begin van de tournee Again and Again van Cappella Amsterdam op 28 september in Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam.

In deze concertreeks zingt Cappella werken van Josquin des Prez, David Lang, Arvo Pärt en Orlando di Lasso t/m 4 november in verschillende concertzalen in Nederland.

Over Josquin des Prez’ motetten
Er is niet veel bekend over het leven van Josquin des Prez (ca.1450/55-1521), maar zijn muzikale betekenis is groot. De vele missen, motetten en chansons die hij heeft nagelaten, vormen het bewijs van zijn unieke kwaliteiten als componist. Niemand was zo inventief en wist met muziek een tekst zo sterk te laten spreken.

In die motetten gebruikt Josquin verschillende compositietechnieken, van een ostinato in Miserere mei Deus, een cantus firmus in Nymphes des Bois en een volkomen vrije stijl in Planxit autem David. Het programma wordt omlijst door een klaagzang van Josquin bij de dood van Ockeghem aan het begin en een klaagzang van Gombert bij de dood van Josquin tot slot.

Daniel Reuss
“De motetten van Josquin behoren tot de beste werken van Josquin en het Misere mei Deusen Planxit autem David vind ik misschien wel de allermooiste werken van de hele muzikale Renaissance. Daarom heb ik gekozen voor deze collectie van motetten waarin de muziek van Josquin in volle glorie te horen is”, aldus Daniel Reuss.

28 september Muziekgebouw aan ‘t IJ

De cd wordt gepresenteerd tijdens het begin van de tournee Again and Again van Cappella Amsterdam op 28 september in Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam. In deze concertreeks zingt Cappella werken van Josquin des Prez, David Lang, Arvo Pärt en Orlando di Lasso t/m 4 november in verschillende concertzalen in Nederland.



Publieksonderzoek najaar 2018

Cappella Amsterdam is volop in beweging. Graag willen we ook meer inzicht krijgen in ons publiek. We stellen het zeer op prijs als u onderstaande vragen zou willen beantwoorden. Alvast bedankt voor uw medewerking! Onder de inzenders verloten wij 5x onze nieuwste cd met werken van Josquin. Ook geven wij 4x2 kaarten weg voor ons concert Psalm151 op 11 november 2018 in Utrecht. Wilt u hiervoor in aanmerking komen? Vul dan uw e-mailadres in zodat wij u kunnen mailen over de uitslag. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

Klik hier om de online enquête in te vullen



Cappella Brochure 2018 2019

Bekijk onze seizoensbrochure 2018-2019!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam