28/3 - Voorbeschouwing Hohe Messe

arrow arrow

De Hohe Messe in de concertzaal. In Bachs tijd zou dat erg merkwaardig zijn geweest. Stephen Westra legt uit waarom.

Vanavond is het zover: Cappella Amsterdam en il Gardellino voeren onder leiding van Daniel Reuss de Hohe Messe (Mis in b-klein) van Johann Sebastian Bach uit in de concertzaal (Muziekgebouw aan t IJ, aanvang 20u15).

Merkwaardig
Stephen Westra legt uit waarom dit in Bachs tijd nogal merkwaardig zou zijn geweest. Religieuze muziek werd in een religieuze omgeving uitgevoerd, dat wil zeggen in de kerk. En niet als een op zichzelf staand werk, als een muzikaal geheel op zich, maar als onderdeel van de dienst. Muziek had daar de functie om de woorden van de mis te versterken.

Maar als Bachs Hohe Messe een dergelijke functie had, dan roept dat toch een aantal vragen op. Zo is het werk voor een concertavond al bijna teveel, dus hoe heeft het ooit als onderdeel van een dienst kunnen klinken? Verder werkte Bach in een Lutherse omgeving (in Leipzig), dus wat moest hij daar met een mis? Een Latijnse mis in een Lutherse kerk, waar men er op stond dat deze werd uitgedragen in de volkstaal (in het Duits).

Theorieën
Er bestaan allerhande theorieën die antwoorden proberen te geven op de raadselen die de Hohe Messe omgeven. Wat betreft de eerste bovenstaande vraag: er zijn aanwijzingen die er op wijzen dat de Hohe Messe helemaal niet bestaat als één compositie. Verder wordt betoogd dat de Hohe Messe werd beschouwd als een mis ‘die boven alle tijden en volkeren staat’ en zich dus boven elke geloofsrichting verheft. Dit zou een antwoord kunnen zijn op de tweede vraag.

Grootste muzikale kunstwerk aller tijden
Hoe dan ook, de Hohe Messe – of deze nu als één geheel bedoeld is of niet, hoewel we niet weten bij welke gelegenheid hij had moeten klinken, óf hij moest klinken – is het werk van een man die een machtig eerbetoon aan God wilde scheppen. Niet dat de waarde ervan direct tot de mensheid doordrong. Want dat de mis een kleine 85 jaar na Bachs dood nog altijd niet was uitgevoerd, voelt nog altijd wrang. Dat de tuinman van de Dresdense keurvorst met de orkestpartijen niets beters te doen wist dan er vruchtbomen mee te omwikkelen, is ronduit absurd. Pas 85 jaar na zjin voltooiing werd de Hohe Messe eindelijk voor het eerst uitgevoerd en kort daarna noemde men deze mis ‘het grootste muzikale kunstwerk aller tijden’.

Een uitgebreide toelichting van Stephens hand is te vinden in het programmaboekje dat u vanavond voor het concert kunt verkrijgen. Nóg een reden om vanavond naar het Muziekgebouw te komen!

Geniet ervan vanavond!

Bekijk  dit event op Facebook 

Comments

Naam
E-mail*
Uw bericht
 
 
Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam