Cappella Amsterdam zingt Luther van Boudewijn Tarenskeen

Wartaal, Bijbelteksten en een tolk vertellen het verhaal van Luther

Na 25 jaar concertseries in de Utrechtse Pieterskerk te hebben geprogrammeerd, kiest Cappella Amsterdam, voor een nieuwe locatie: TivoliVredenburg. Als eerste staat het elfstemmige oratorium Luther van Tarenskeen op het programma.

Door Henk Roozeboom

Dirigent Daniel Reuss van Cappella Amsterdam zal de Pieterskerk wel een beetje missen. “Het een van de meest sfeervolle Nederlandse concertkerken die ik ken en de kerk heeft een hele fraaie akoestiek. Maar,” voegt hij er aan toe,” wat ik niet zal missen zijn de harde kerk-banken en dat gaat vooral op voor ons publiek.” 


Cappella Amsterdam zal het komende seizoen, vier concerten in Utrecht verzorgen. ”Reuss verwacht veel van de akoestiek in TivoliVredenburg waar ze voornamelijk in Hertz zullen spelen. “Ik denk dat vooral de moderne muziek in die zaal heel helder en transparant zal klinken. We moeten de zaal natuurlijk wel helemaal uittesten en ontdekken waar de zan-gers moeten gaan staan maar dat komt wel goed.” De eerste voorstelling Luther van Boudewijn Tarenskeen zal, om dat het een muziektheatervoorstelling is, zich afspelen in Pandora.

 
Het is een productie waarin Cappella Amsterdam voor de derde keer al weer samenwerkt met theaterregisseur Paul Koek. Reuss vindt het prettig om met ‘jongens als Koek en Tarenskeen’ te werken. “Ze hebben een beetje dwarse kijk op de zaken en laten zich altijd eerst leiden door hun ideeën. De composities en vooral de teksten van Tarenskeen hebben een theatrale inslag. Ze zijn voor theater bedacht. En Koek is van huis uit musicus (slagwerker, red) en heeft de individuele kwaliteiten van de koorleden snel in de gaten.” 

De theaterregisseur heeft het koor naast, achter en/of tussen het publiek geplaatst. Daardoor maakt het deel uit van dat publiek waardoor het lijkt dat, wanneer de koorleden de stem van de gemeente vertolken, zij dat samen met het publiek doen. Het koor vervult verschillende rollen. Nu eens zijn de zangers, met bijbel- en psalmteksten, onderdeel van de actie dan weer leveren ze commentaar of brengen een soundscape voort. 

In Luther gebruikt Tarenskeen wartaal als stijlmiddel om onzegbare zaken te kunnen duiden. “En dat is ook echt wartaal,” zegt Reuss. “We roepen of scanderen zinsflarden, losse woordjes en reclameleuzen. Je verstaat eigenlijk niet wat er gezongen wordt. Het resultaat is uiteindelijk een geroezemoes dat als een klankveld tegenover de hoofdrol fungeert.” Dat is het handelsmerk van Koek. Het met elektronische instrumenten creëren van soundscape en die rol is nu voor het koor weggelegd.

Luther gaat over de laatste levensjaren van deze revolutionair die de katholieke kerk op zijn kop zette. Hij verzette zich tegen de goedkope manier waarop gelovigen hun schuld- en boetevragen met geld af konden kopen om zo hun geweten te zuiveren. Bariton Michel Poels zingt en speelt in monnikspij een twijfelende Luther die zich afvraagt of hij wel juist gehandeld heeft. Hij kan maar moeilijk uit zijn woorden komen en zinkt weg in duistere klanken. Titus Muizelaar speelt zijn tolk die niet alleen zijn woorden maar ook zijn gevoelens vertaald en zich gaandeweg steeds meer met de actie gaat bemoeien.” 

Voorstelling: Luther, door Cappella Amsterdam en de Veenfabriek, regie: Paul Koek, compo-sitie: Boudewijn Tarenskeen, spel en zang: Michel Poels en Titus Muizelaar, koor: Cappella Amsterdam, te zien: zie speellijst www.cappellaamsterdam.nl

Comments

Naam
E-mail*
Uw bericht
 
 
Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam