Nieuwe zakelijk leider Bas van Drooge

arrow arrow

Nieuwe zakelijk leider Cappella Amsterdam: Bas van Drooge

Op 1 oktober 2017 treedt Bas van Drooge aan als zakelijk leider van Cappella Amsterdam. Daarmee volgt hij Anna Becker op die sinds 1998 als zakelijk leider verbonden was aan Cappella Amsterdam en recentelijk afscheid nam.


Bas van Drooge (1962) was van 1989-2005 in verschillende managementfuncties en van New York tot Beijing werkzaam bij de KLM. Hij werkte van 2006-2008 bij Kenia Airways als technisch directeur in Nairobi en van 2008-2009 opnieuw bij de KLM als Vice President Public Affairs. In 2009 verliet hij de luchtvaartbranche om directeur te worden bij DZB Leiden, de sociale werkvoorziening van de Leidse regio, die hij met zijn team leidde naar wat nu een succesvol reïntegratiebedrijf is. Bas van Drooge groeide op met muziek, zong in een koor, speelde orgel en is sinds kort verslingerd aan zijn cello.

Bas van Drooge: ‘Cappella Amsterdam is een koor van wereldklasse en ik zie er enorm naar uit met het koor en zijn fantastische artistiek leider Daniel Reuss samen te werken. Mijn prioriteit is om de financiële continuïteit te borgen als voorwaarde voor artistieke topprestaties. Ik zou daarnaast willen dat een veel groter publiek de magie van Cappella Amsterdam leert kennen, en sta te popelen om me daarvoor in te zetten.’

Chef-dirigent en artistiek leider Daniel Reuss: ‘Ik verheug me enorm op de samenwerking met Bas. Ik verwacht dat Cappella Amsterdam met hem het bruisende koor zal blijven dat het nu is en dat we tegelijkertijd avontuurlijke wegen zullen inslaan met nieuwe plannen en projecten om zo een groter publiek bij onze activiteiten te betrekken. In volle vaart vooruit!’


Cappella Amsterdam

Met een grote rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss. Onder zijn leiding ontwikkelde het koor zich van een semiprofessioneel ensemble tot een professioneel kamerkoor van internationale faam. Ook repertoire en expertise groeiden en reiken nu van stokoude tot gloednieuwe muziek. Cappella Amsterdam geeft regelmatig compositieopdrachten en brengt veel composities van Nederlandse en buitenlandse componisten in (Nederlandse) première. Het koor werkt samen met Nederlandse en internationale topensembles, waaronder het Orkest van de Achttiende Eeuw, Asko|Schönberg en Amsterdam Sinfonietta. Cappella Amsterdam werkt daarnaast multidisciplinair samen met gezelschappen en organisaties als Muziektheater Transparant (België), Opera2Day, Opera van Keulen, Holland Festival, de Amsterdamse Cellobiënnale en Nationale Opera & Ballet. 



Nu verkrijgbaar: seizoensbrochure 2017-2018

arrow arrow

Cappella Amsterdam zingt van stokoud tot gloednieuw in 2017-2018

Met veel plezier en trots presenteren wij hierbij seizoen 2017-2018 van Cappella Amsterdam. Met de nadruk op ‘met veel plezier en trots’, omdat Cappella Amsterdam er, ondanks het wegvallen van de meerjarige ondersteuning van Fonds Podiumkunsten, in geslaagd is overeind te blijven en een nieuw seizoen te realiseren. Dankzij de hartverwarmende hulp van trouw publiek, samenwerkingspartners, genereuze private fondsen en bijzondere gulle gevers.

Het nieuwe seizoen biedt een veelkleurig aanbod van stokoude tot gloednieuwe muziek, van intieme a cappella tot grote bezettingen met orkest, van grote meesterwerken tot nog ongehoorde oude en nieuwe muziek. Over leven en dood, over duisternis en licht, over toen, nu en straks. In concerten van noord tot zuid, van oost tot west en over de grenzen.

Cappella Amsterdam zingt in 2017-2018 premières van Julia Wolfe (met de Bang On A Can All-Stars, als opmaat voor het nieuwe seizoen), Alexander Khubeev, José María Sánchez-Verdù, Arvo Pärt, Erkki-Sven Tüür, Tõnu Kõrvits en William Hayes. A cappella storten we ons voor het eerst op de integrale uitvoering van de Twaalf Stichi Pokajanije van Alfred Schnittke, op Heinrich Schütz’ Schwanengesangen Davids Boetepsalmen van Orlando di Lasso. Met het Orkest van de 18de Eeuw waagt Cappella zich onder meer aan Brahms’ Ein deutsches Requiem en Telemanns Der Tag des Gerichts en met Holland Baroque presenteren we de wereldpremière van The Fall of Jericho, een ongehoord oratorium van de Engelse Handelian William Hayes. Met Muziektheater Transparant en B’rock Orchestra hernemen we And You Must Suffer van Pierre Audi in Frankrijk, met Asko|Schönberg voeren we een nieuw werk van Khubeev uit en tot slot geeft Cappella Amsterdam acte de présence in de nieuwe productie van De Nationale Opera en Ballet Das Floss der Medusa van Henze die tijdens het Opera Forward Festival in première gaat.

Bekijk hier de nieuwe seizoensbrochure.

Cappella Amsterdam

Met een grote rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss. Onder zijn leiding ontwikkelde het koor zich van een semiprofessioneel ensemble tot een professioneel kamerkoor van internationale faam. Ook repertoire en expertise groeiden en reiken nu van stokoude tot gloednieuwe muziek. Cappella Amsterdam geeft regelmatig compositieopdrachten en brengt veel composities van Nederlandse en buitenlandse componisten in (Nederlandse) première. Het koor werkt samen met Nederlandse en (inter)nationale topensembles. De cd met Arvo Pärts Kanon Pokajanen (2016) werd (inter)nationaal enthousiast ontvangen. ‘Utterly mesmerizing, (…) and enchanting,’ schreef The New York Times en plaatste de cd in de top 20 van beste klassieke cd’s in 2016 wereldwijd.

Cappella Amsterdam wordt structureel ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Société Gavigniès en het Prins Bernhard Cultuurfonds ondersteunen de eigen series van Cappella Amsterdam. Het Prins Bernhard Cultuurfonds doet dit vanuit fondsen op naam: Fonds Henri Fock, het Korinthiërs Fonds, het Ans Otten-Nypels Fonds, het Fonds de Visser-Geerling, het Fonds Monnier Goudzwaard en het Dessauvagie/Sauer Fonds. Ammodo financiert de compositieopdracht aan José María Sánchez-Verdú. Ook worden we gesteund door een fonds dat graag anoniem wil blijven en door vele Vrienden & Voorvechters. Als coördinator van het Europese project Tenso 14-18: from poetry to music ontvangt Cappella Amsterdam een meerjarig subsidie van het EU Culture Programme.



Fonds Podiumkunsten houdt vast aan afwijzing subsidie Cappella Amsterdam

||43||

arrow arrow

In augustus 2016 ontving Cappella Amsterdam van het Fonds Podiumkunsten een afwijzing van zijn subsidieaanvraag voor de Kunstenplanperiode 2017-2020. Tegen dat besluit, waardoor Cappella Amsterdam bijna een half miljoen euro subsidie op jaarbasis verloor, heeft het internationale topkoor een bezwaarprocedure gestart. Het Fonds Podiumkunsten heeft de uitslag van die bezwaarprocedure bekend gemaakt.

Het bestreden besluit is weliswaar gedeeltelijk herzien, maar dat leidt dit niet tot een wijziging van het oordeel en het eerdere besluit blijft gehandhaafd: geen subsidie voor Cappella Amsterdam voor de periode 2017-2020.

Bestuur en directie onderzoeken op dit moment de mogelijkheden tot verdere (juridische) stappen. Tegelijkertijd zet het koor met ondersteuning van particulieren, publieke en private fondsen de activiteiten voort. Gezien het aanzien van Cappella Amsterdam in de Nederlandse en internationale muziekwereld, de (inter)nationale samenwerkingsverbanden en de betekenis van het koor voor de ontwikkeling van en talentontwikkeling in de internationale koormuziek, is het ondenkbaar het koor op te heffen. Cappella Amsterdam wil blijven zingen en zijn toekomstplannen doorzetten!

Cappella Amsterdam

Met een rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss, die recentelijk nog werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, een onderscheiding voor mensen ‘met bijzondere verdiensten van zeer exceptionele aard voor de samenleving’. Om elke compositie te laten spreken, heeft het koor zich op zowel moderne als oude, authentieke zangtechnieken toegelegd. Het koor werkt samen met Nederlandse en internationale topensembles en -orkesten, zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, Asko|Schönberg en Amsterdam Sinfonietta. De meest recente cd met delen van Arvo Pärts Kanon Pokajanen (november 2016) wordt nationaal en internationaal erg goed ontvangen. “Utterly mesmerizing, (…) and enchanting” schreef de New York Times en plaatste de cd in de top 20 van beste klassieke cd’s in 2016 wereldwijd. 

Lees ook de berichten in NRC, de Volkskrant en het Parool:

NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/04/kamerkoor-cap...

De Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/muziek/kamerkoor-cappella...

Het Parool: http://www.parool.nl/amsterdam/cappella-amsterdam-...



Kanon Pokajanen in New York Times

||43||

arrow arrow

The Best Classical Music Recordings of 2016

PÄRT: ‘KANON POKAJANEN’ Cappella Amsterdam; Daniel Reuss, conductor (Harmonia Mundi). Arvo Pärt’s magnum opus, the “Kanon Pokajanen” (“Canon of Repentance,” 1998), retains the language of its Eastern Orthodox sources, Church Slavonic, and follows Orthodox tradition in avoiding instruments, though it is not intended for church use. It is a contemplative concert work — utterly mesmerizing, despite modern-leaning harmonies — and enchanting. 
James R. Oestrich The New York Times



Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam