Cappella Amsterdam wint Edison Klassiek 2017 in categorie koor

arrow arrow

Aanstaande zondag krijgen Lucie Horsch en Cappella Amsterdam een Edison tijdens de live uitzending van Podium Witteman op NPO2. Lucie Horsch krijgt de Edison voor haar debuutalbum Vivaldi en Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss wint in de categorie ‘Het koor’ met Kanon Pokajanen van de Estse componist Arvo Pärt. Daarnaast valt er nog een Nederlandse productie in de prijzen, want 19 november wordt de publieksprijswinnaar bekendgemaakt. En natuurlijk Ton Koopman die een Edison krijgt voor zijn gehele oeuvre.

De Nederlanders zijn door de jury, onder voorzitterschap van Mischa Spel tot winnaar gekozen op basis van kwaliteit en artistieke waarde. Welke internationale artiesten een Edison krijgen wordt zondag 19 november bekendgemaakt, twee internationale winnaars zijn aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen en iets te laten horen van hun winnende album.

Lucie Horsch
Een quote uit het juryrapport; “Door de blokfluit van Lucie Horsch klinkt Vivaldi’s muziek afwisselend speels, levenslustig, intens, melancholiek, ernstig, duister en melodieus. Ongeveer zoals het leven zelf. Vanaf de eerste noten voel je dat Horsch met huid en haar in de muziek is opgegaan, en ze neemt de luisteraar ook mee van de eerste tot de laatste minuut.”

Cappella Amsterdam
Een quote uit het juryrapport; “Kanon Pokajanen zit de kelen van Cappella Amsterdam als gegoten. In de fraaie akoestiek van de Waalse Kerk in Amsterdam leveren dirigent Daniel Reuss en zijn zangers een wereldprestatie. Onbegrijpelijk dat dit topkoor tegenwoordig moet zien te overleven zonder structurele subsidie.”

Podium Witteman
Aanstaande zondag 19 november wordt een aantal Edisons uitgereikt tijdens de uitzending van Podium Witteman in De Hallen Studio's in Amsterdam. Presentator Paul Witteman zal samen met huispianist en cabaretier Mike Boddé en klassieke trendwatcher Floris Kortie Edison winnaars en betrokken musici ontvangen waaronder oeuvreprijswinnaar Ton Koopman. De uitzending is live op NPO 2 om 18.05 uur.

Samenstelling jury
De jury bestaat uit Maartje Stokkers, Guido van Oorschot, Tonko Dop, Marian van der Meer, Wim Vos en meestemmend juryvoorzitter Mischa Spel.



Cappella Amsterdam genomineerd voor de Edison Klassiek 2017

arrow arrow

De nominaties van de Klassieke Edisons 2017 zijn bekend! We zijn enorm trots dat onze Arvo Pärt – Kanon Pokajanen CD genomineerd is in de categorie koor. De prestigieuze prijzen gaan naar albums van bijzondere kwaliteit en worden toegekend door een onafhankelijke en vooraanstaande vakjury onder voorzitterschap van Mischa Spel. Vanaf nu kan ook het publiek een winnaar bepalen door te stemmen op zijn favoriete genomineerde klassieke album. En ook in die categorie dingt Cappella Amsterdam mee naar de prijs. Op zondag 19 november worden de winnaars bekendgemaakt. Een aantal winnaars ontvangt de Edison tijdens de live uitzending van Podium Witteman op NPO 2.

Het publiek kan vanaf nu stemmen via op zijn favoriete genomineerde klassieke album. Stemmen kan tot en met 31 oktober aanstaande. 

Dus vind je dat Cappella Amsterdam met haar Kanon Pokajanen CD de publieksprijs verdient, stem dan op Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss op de website van Edison Klassiek via deze link.

Genomineerden Edison Klassiek Publieksprijs 2017

  • Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss (Pärt – Kanon Pokajanen) - [PIAS] Holland, harmonia mundi
  • Hannes Minnaar (Fauré – Piano Music) – New Arts Int., Challenge Classics
  • Holland Baroque, Eric Vloeimans (Vloeimans/Purcell/Buxtehude/e.a. – Carrousel) – Channel Classics
  • Lucas & Arthur Jussen, Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Stéphane Denève (Saint-Saëns/Poulenc/Say) - Universal Music, DG
  • Fuse (Previn/Bartók/Zappa/Shostakovich/e.a. – Studio) – Warner Music Benelux, Fusemusic

Genomineerden Edison Klassiek 2017 jurycategorieën
Op basis van kwaliteit en artistieke waarde heeft de jury uit de voordrachten een lijst van drie genomineerden per categorie samengesteld. De jury bestaat uit Maartje Stokkers, Guido van Oorschot, Tonko Dop, Marian van der Meer, Wim Vos en meestemmend voorzitter Mischa Spel.

HET KOOR
RIAS Kammerchor, Münchener Kammerorchester o.l.v. Alexander Liebreich (Mansurian – Requiem) – New Arts. Int., ECM New Series
De Armeense componist Tigran Mansurian kwam er niet overheen. Hij herdenkt de Armeense genocide met een Requiem dat de pijn van het verlies voelbaar maakt.

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss (Pärt – Kanon Pokajanen) – [PIAS] Holland, harmonia mundi
Het koor Cappella Amsterdam en dirigent Daniel Reuss leveren een wereldprestatie in de spirituele Kanon Pokajanen van de Estse componist Arvo Pärt. Alles klopt, vanaf de eerste maat.

Ensemble Vocal de Lausanne, Orchestra de la Suisse Romande o.l.v. Daniel Reuss (Honegger – Le Roi David) – [PIAS] Holland, harmonia mundi, Mirare
Zelden komt het Bijbelse oratorium Le Roi David van de Zwitserse componist Arthur Honegger tot klinken. Dirigent Daniel Reuss durfde het aan en triomfeert.


HET DEBUUT
Pretty Yende (Rossini/Delibes/e.a. – A Journey) – Sony Classical
Pretty Yende’s stralende podiumpersoonlijkheid komt ook via de luidsprekers overtuigend over. Een juweel van een stem in een mooie keuze aan aria’s.

Lucie Horsch (Vivaldi – Vivaldi) – Universal Music, Decca
Lucie Horsch verklaart de liefde aan Vivaldi en verovert daarmee het hart van de luisteraar. Een albumdebuut als een blikseminslag: vanaf de eerste seconde ben je in haar ban.

Rob van de Laar (Brahms/Schumann/e.a. – Heartfelt – Romantic Works for Horn) – New Arts Int., Challenge Classics
Rob van de Laar duikt in het romantische hoornrepertoire en bewijst zich een topmusicus. Het samenspel met de andere musici is fenomenaal, maar de hoofdrol blijft natuurlijk voor de kleurrijke hoornklank van Van de Laar.

DE SOLIST – INSTRUMENTAAL

Kristian Bezuidenhout (Mozart – Piano Concertos K.413, 414, 415) – [PIAS] Holland, harmonia mundi
De sprankelende fortepiano van Kristian Bezuidenhout en het robuust spelend Freiburger Barockorchester vormen een geslaagde match. De opname klinkt glashelder, met een rijkdom aan details; een Mozart met panache.

Lisa Batiashvili (Tchaikovsky/Sibelius – Violin Concertos) – Universal Music, DG
Subliem vioolspel van Lisa Batiashvili met warme ondersteuning van de Staatskapelle Berlin o.l.v. Daniel Barenboim. Onnadrukkelijk briljant vertelt zij haar verhaal in deze twee populaire klassiekers.

Arcadi Volodos (Brahms – Volodos Plays Brahms) – Sony Classical
Arcadi Volodos tovert een wonderschone Brahms uit zijn piano. Fluisterstil en uiterst behoedzaam verleent hij iedere noot urgentie en kleur.

DE SOLIST - VOCAAL
Carolyn Sampson (Debussy/Poldowski/e.a. – A Verlaine Songbook) – BIS Records
Sopraan Carolyn Sampson excelleert in alle opzichten. Dit originele Verlaine-recital, met uiteenlopende muzikale zettingen van Verlaines poëzie, is intelligent van opzet en zeldzaam evocatief en sfeervol van invulling.

Ann Hallenberg (Broschi/Giacomelli/e.a. – Farinelli – A portrait) – [PIAS] Holland, harmonia mundi, Aparté
Het ruime geluid van mezzo Ann Hallenberg glorieert op deze live-opname in repertoire dat draait om vocale grandeur. Dit is kunst die ook gaat over kunstigheid, maar Hallenberg ontstijgt maniërisme en betovert met risicovolle, vonkende benaderingen.

Matthias Goerne (Mahler/Berio – Sinfonia/10 Frühe Lieder) – [PIAS] Holland, harmonia mundi
Zowel vocaal als orkestraal is dit een onmisbaar album in fijnzinnigheid en subtiliteit. Bariton Matthias Goerne staat voor volmaakt invoelend en zinderend welluidend gezongen liederen uit Des Knaben Wunderhorn in fascinerende instrumentaties van Luciano Berio.

DE OPERA
Rice, Clayton, Royal e.a., London Philharmonic Orchestra o.l.v. Leo Hussain (Britten – The Rape Of Lucretia) – [PIAS] Holland, harmonia mundi, Opus Arte
In The Rape of Lucretia daalt Benjamin Britten af in de schemerwereld van geweld en verkrachting. Regisseur Fiona Shaw en haar Britse team verkennen de horror weergaloos.

Silverman, Davis, Moran, The Philip Glass Ensemble o.l.v. Michael Riesman (Glass – Einstein On The Beach) – [PIAS] Holland, harmonia mundi, Opus Arte
De minimalistische opera Einstein on the Beach schreef geschiedenis bij de wereldpremière in 1976. Met de dvd-opname uit 2014 scheppen componist Philip Glass en regisseur Robert Wilson een document.

MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis (Mozart – Don Giovanni) – Sony Classical
Dirigent Teodor Currentzis, het enfant terrible van de klassieke muziek, slaat opnieuw toe. Als een seismograaf registreert hij de emotionele trillingen in Mozarts drama Don Giovanni.

KAMERMUZIEK
Brodsky Quartet (Shostakovich – Complete String Quartets) – [PIAS] Holland, harmonia mundi, Chandos Records
Registratie van in Amsterdam opgenomen Sjostakovich-marathon. Het Brodsky Kwartet, hoorbaar thuis in deze klankwereld, gidst de luisteraar vol overtuiging door de integrale kwartetten.

Nicolas Altstaedt & Fazil Say (Say/Debussy/e.a. – 4 Cities) – Warner Classics
Overrompelende stedentrip van piano-celloduo Fazil Say en Nicolas Altstaedt. Say's eigen compositie Four Cities is een masterclass in temperament, klankschoonheid, inventiviteit en versmelting van muzikale ideeën.

Jean Rondeau, Sophie Gent, Louis Creac'h, Fanny Paccoud, Antoine Touche e.a. (Bach – Dynastie) – Warner Classics, Erato
Van aarzelend tot trefzeker: het klavecimbelspel van Jean Rondeau is heerlijk onvoorspelbaar tijdens dit Bach-familiebezoek. Spelplezier en een warm geluid spatten van deze cd af.

HET ORKEST
Gewandhausorchester Leipzig o.l.v. Andris Nelsons (Bruckner – Symphony No. 3) – Universal Music
Een sublieme opname van een kernachtige en tegelijk ruimtelijke uitvoering van Bruckners Derde symfonie (versie 1889), waarbij Nelsons het weergaloze Gewandhausorchester warm en krachtig laat ronken en op het juiste moment kwikzilverig laat bruisen.

Netherlands Radio Philharmonic Orchestra o.l.v. James Gaffigan (Prokofiev – Symphonies Nos. 1 & 5) – New Arts Int., Challenge Classics
Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. James Gaffigan geeft op fenomenale wijze klank aan de vele gezichten van Prokofiev, van wrang naar liefdevol en van kolderiek naar venijnig – het RFO met Gaffigan treft doel en recht in het hart.

Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth (Ravel – Daphnis et Chloé) – [PIAS] Holland, harmonia mundi
Het fluwelen geluid van het historisch verantwoorde instrumentarium van Les Siècles en het warm-wellustig klinkende koor Ensemble Aedes maken van Ravels herdersroman een dromerige en magische sensatie die je in de greep houdt.

HET DOCUMENT
New York Philharmonic (Various – New York Philharmonic 175th Anniversary) – Sony Classical
Klinkende muziekgeschiedenis, waarbij met name de Bernstein-jaren voor muzikaal vuurwerk zorgen.

Zuzana Ruzickova (Bach – The Complete Keyboard Works) – Warner Music, Erato
Historische opnames uit de begintijd van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. In dit document krijgt Ruzickova’s bijdrage daaraan de eer die haar volledig toekomt.

Rostropovich e.a. (Various – Mstislav Rostropovich: Cellist of the Century) – Warner Classics
Maar liefst 40 CD’s en drie DVD’s omvat dit document van misschien wel de grootste cellist aller tijden, waaruit het beeld oprijst van een bevlogen en geëngageerde musicus die zowel het standaardrepertoire als zijn componerende tijdgenoten op onnavolgbare wijze vertolkte.

De uitreiking
Een aantal Klassieke Edisons wordt op zondag 19 november uitgereikt in De Hallen in Amsterdam. Podium Witteman besteedt de gehele live uitzending aan Edison Klassiek. Presentator Paul Witteman zal samen met huispianist en cabaretier Mike Boddé en klassieke trendwatcher Floris Kortie een aantal winnaars ontvangen. Dit alles is te zien op NPO 2 om 18.05 uur.



Nieuwe zakelijk leider Bas van Drooge

arrow arrow

Nieuwe zakelijk leider Cappella Amsterdam: Bas van Drooge

Op 1 oktober 2017 treedt Bas van Drooge aan als zakelijk leider van Cappella Amsterdam. Daarmee volgt hij Anna Becker op die sinds 1998 als zakelijk leider verbonden was aan Cappella Amsterdam en recentelijk afscheid nam.


Bas van Drooge (1962) was van 1989-2005 in verschillende managementfuncties en van New York tot Beijing werkzaam bij de KLM. Hij werkte van 2006-2008 bij Kenia Airways als technisch directeur in Nairobi en van 2008-2009 opnieuw bij de KLM als Vice President Public Affairs. In 2009 verliet hij de luchtvaartbranche om directeur te worden bij DZB Leiden, de sociale werkvoorziening van de Leidse regio, die hij met zijn team leidde naar wat nu een succesvol reïntegratiebedrijf is. Bas van Drooge groeide op met muziek, zong in een koor, speelde orgel en is sinds kort verslingerd aan zijn cello.

Bas van Drooge: ‘Cappella Amsterdam is een koor van wereldklasse en ik zie er enorm naar uit met het koor en zijn fantastische artistiek leider Daniel Reuss samen te werken. Mijn prioriteit is om de financiële continuïteit te borgen als voorwaarde voor artistieke topprestaties. Ik zou daarnaast willen dat een veel groter publiek de magie van Cappella Amsterdam leert kennen, en sta te popelen om me daarvoor in te zetten.’

Chef-dirigent en artistiek leider Daniel Reuss: ‘Ik verheug me enorm op de samenwerking met Bas. Ik verwacht dat Cappella Amsterdam met hem het bruisende koor zal blijven dat het nu is en dat we tegelijkertijd avontuurlijke wegen zullen inslaan met nieuwe plannen en projecten om zo een groter publiek bij onze activiteiten te betrekken. In volle vaart vooruit!’


Cappella Amsterdam

Met een grote rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss. Onder zijn leiding ontwikkelde het koor zich van een semiprofessioneel ensemble tot een professioneel kamerkoor van internationale faam. Ook repertoire en expertise groeiden en reiken nu van stokoude tot gloednieuwe muziek. Cappella Amsterdam geeft regelmatig compositieopdrachten en brengt veel composities van Nederlandse en buitenlandse componisten in (Nederlandse) première. Het koor werkt samen met Nederlandse en internationale topensembles, waaronder het Orkest van de Achttiende Eeuw, Asko|Schönberg en Amsterdam Sinfonietta. Cappella Amsterdam werkt daarnaast multidisciplinair samen met gezelschappen en organisaties als Muziektheater Transparant (België), Opera2Day, Opera van Keulen, Holland Festival, de Amsterdamse Cellobiënnale en Nationale Opera & Ballet. 



Nu verkrijgbaar: seizoensbrochure 2017-2018

arrow arrow

Cappella Amsterdam zingt van stokoud tot gloednieuw in 2017-2018

Met veel plezier en trots presenteren wij hierbij seizoen 2017-2018 van Cappella Amsterdam. Met de nadruk op ‘met veel plezier en trots’, omdat Cappella Amsterdam er, ondanks het wegvallen van de meerjarige ondersteuning van Fonds Podiumkunsten, in geslaagd is overeind te blijven en een nieuw seizoen te realiseren. Dankzij de hartverwarmende hulp van trouw publiek, samenwerkingspartners, genereuze private fondsen en bijzondere gulle gevers.

Het nieuwe seizoen biedt een veelkleurig aanbod van stokoude tot gloednieuwe muziek, van intieme a cappella tot grote bezettingen met orkest, van grote meesterwerken tot nog ongehoorde oude en nieuwe muziek. Over leven en dood, over duisternis en licht, over toen, nu en straks. In concerten van noord tot zuid, van oost tot west en over de grenzen.

Cappella Amsterdam zingt in 2017-2018 premières van Julia Wolfe (met de Bang On A Can All-Stars, als opmaat voor het nieuwe seizoen), Alexander Khubeev, José María Sánchez-Verdù, Arvo Pärt, Erkki-Sven Tüür, Tõnu Kõrvits en William Hayes. A cappella storten we ons voor het eerst op de integrale uitvoering van de Twaalf Stichi Pokajanije van Alfred Schnittke, op Heinrich Schütz’ Schwanengesangen Davids Boetepsalmen van Orlando di Lasso. Met het Orkest van de 18de Eeuw waagt Cappella zich onder meer aan Brahms’ Ein deutsches Requiem en Telemanns Der Tag des Gerichts en met Holland Baroque presenteren we de wereldpremière van The Fall of Jericho, een ongehoord oratorium van de Engelse Handelian William Hayes. Met Muziektheater Transparant en B’rock Orchestra hernemen we And You Must Suffer van Pierre Audi in Frankrijk, met Asko|Schönberg voeren we een nieuw werk van Khubeev uit en tot slot geeft Cappella Amsterdam acte de présence in de nieuwe productie van De Nationale Opera en Ballet Das Floss der Medusa van Henze die tijdens het Opera Forward Festival in première gaat.

Bekijk hier de nieuwe seizoensbrochure.

Cappella Amsterdam

Met een grote rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss. Onder zijn leiding ontwikkelde het koor zich van een semiprofessioneel ensemble tot een professioneel kamerkoor van internationale faam. Ook repertoire en expertise groeiden en reiken nu van stokoude tot gloednieuwe muziek. Cappella Amsterdam geeft regelmatig compositieopdrachten en brengt veel composities van Nederlandse en buitenlandse componisten in (Nederlandse) première. Het koor werkt samen met Nederlandse en (inter)nationale topensembles. De cd met Arvo Pärts Kanon Pokajanen (2016) werd (inter)nationaal enthousiast ontvangen. ‘Utterly mesmerizing, (…) and enchanting,’ schreef The New York Times en plaatste de cd in de top 20 van beste klassieke cd’s in 2016 wereldwijd.

Cappella Amsterdam wordt structureel ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Société Gavigniès en het Prins Bernhard Cultuurfonds ondersteunen de eigen series van Cappella Amsterdam. Het Prins Bernhard Cultuurfonds doet dit vanuit fondsen op naam: Fonds Henri Fock, het Korinthiërs Fonds, het Ans Otten-Nypels Fonds, het Fonds de Visser-Geerling, het Fonds Monnier Goudzwaard en het Dessauvagie/Sauer Fonds. Ammodo financiert de compositieopdracht aan José María Sánchez-Verdú. Ook worden we gesteund door een fonds dat graag anoniem wil blijven en door vele Vrienden & Voorvechters. Als coördinator van het Europese project Tenso 14-18: from poetry to music ontvangt Cappella Amsterdam een meerjarig subsidie van het EU Culture Programme.



Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam