Fonds Podiumkunsten houdt vast aan afwijzing subsidie Cappella Amsterdam

||43||

arrow arrow

In augustus 2016 ontving Cappella Amsterdam van het Fonds Podiumkunsten een afwijzing van zijn subsidieaanvraag voor de Kunstenplanperiode 2017-2020. Tegen dat besluit, waardoor Cappella Amsterdam bijna een half miljoen euro subsidie op jaarbasis verloor, heeft het internationale topkoor een bezwaarprocedure gestart. Het Fonds Podiumkunsten heeft de uitslag van die bezwaarprocedure bekend gemaakt.

Het bestreden besluit is weliswaar gedeeltelijk herzien, maar dat leidt dit niet tot een wijziging van het oordeel en het eerdere besluit blijft gehandhaafd: geen subsidie voor Cappella Amsterdam voor de periode 2017-2020.

Bestuur en directie onderzoeken op dit moment de mogelijkheden tot verdere (juridische) stappen. Tegelijkertijd zet het koor met ondersteuning van particulieren, publieke en private fondsen de activiteiten voort. Gezien het aanzien van Cappella Amsterdam in de Nederlandse en internationale muziekwereld, de (inter)nationale samenwerkingsverbanden en de betekenis van het koor voor de ontwikkeling van en talentontwikkeling in de internationale koormuziek, is het ondenkbaar het koor op te heffen. Cappella Amsterdam wil blijven zingen en zijn toekomstplannen doorzetten!

Cappella Amsterdam

Met een rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss, die recentelijk nog werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, een onderscheiding voor mensen ‘met bijzondere verdiensten van zeer exceptionele aard voor de samenleving’. Om elke compositie te laten spreken, heeft het koor zich op zowel moderne als oude, authentieke zangtechnieken toegelegd. Het koor werkt samen met Nederlandse en internationale topensembles en -orkesten, zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, Asko|Schönberg en Amsterdam Sinfonietta. De meest recente cd met delen van Arvo Pärts Kanon Pokajanen (november 2016) wordt nationaal en internationaal erg goed ontvangen. “Utterly mesmerizing, (…) and enchanting” schreef de New York Times en plaatste de cd in de top 20 van beste klassieke cd’s in 2016 wereldwijd. 

Lees ook de berichten in NRC, de Volkskrant en het Parool:

NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/04/kamerkoor-cap...

De Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/muziek/kamerkoor-cappella...

Het Parool: http://www.parool.nl/amsterdam/cappella-amsterdam-...



Kanon Pokajanen in New York Times

||43||

arrow arrow

The Best Classical Music Recordings of 2016

PÄRT: ‘KANON POKAJANEN’ Cappella Amsterdam; Daniel Reuss, conductor (Harmonia Mundi). Arvo Pärt’s magnum opus, the “Kanon Pokajanen” (“Canon of Repentance,” 1998), retains the language of its Eastern Orthodox sources, Church Slavonic, and follows Orthodox tradition in avoiding instruments, though it is not intended for church use. It is a contemplative concert work — utterly mesmerizing, despite modern-leaning harmonies — and enchanting. 
James R. Oestrich The New York Times



Daniel Reuss benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

arrow arrow

Daniel Reuss, artistiek leider en chefdirigent van Cappella Amsterdam, kreeg op 2 november jl. door voorzitter van het Presidium Emre Ünver een koninklijk lintje opgespeld. Na afloop van het door Daniel gedirigeerde Kanon Pokajanen van Arvo Pärt in het Orgelpark in Amsterdam, waarbij ook de gelijknamige CD werd gepresenteerd, werd hij totaal verrast met zijn benoeming tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. 

Dit is een koninklijke onderscheiding voor mensen ‘met bijzondere verdiensten van zeer exceptionele aard voor de samenleving’.

Van harte gefeliciteerd Daniel!



Berichtgeving subsidie Cappella Amsterdam

arrow arrow

Graag houden we u op de hoogte van de berichtgeving rondom de afgewezen subsidie voor Cappella Amsterdam.



Cappella Brochure 2016 2017

Ontvang onze seizoenbrochure 2016-2017!

bestellen

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam