Johannes Brahms (1833-1897)

€ 20.00   Koop dit artikel op iTunes

Bestellen

Bekroond met der Preis der Deutschen Schallplatten Kritik (2015).

Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? | Choral Works

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss

Piano: Philip Mayers & Angela Gassenhuber

Uitgebracht door harmonia mundi (www.harmoniamundi.com).

Daniel Reuss en zijn Cappella Amsterdam leggen met deze cd de nadruk op zijn late koorwerken. De invloed van renaissancecomponisten, maar bovenal van Heinrich Schütz op Brahms’ schrijfwijze is duidelijk hoorbaar in deze werken. Naast de sobere en soms sombere motetten, waaronder het befaamde Warum ist das Licht gegeben dem Muhseligen? zijn er ook wereldlijke werken zoals het Schicksalslied in een versie voor koor en piano opgenomen, begeleid door Philip Mayers en Angela Gassenhuber. Deze cd belicht een minder bekende kant van Brahms met werken die van hetzelfde niveau zijn als zijn symfonieën.

Fragmenten van de cd

01 Warum Ist Das Licht Gegeben Dem Mühseligen? op.74/1 - Warum ist das Licht gegeben

02 Warum Ist Das Licht Gegeben Dem Mühseligen? op.74/1 - Lasset uns

03 Warum Ist Das Licht Gegeben Dem Mühseligen? op.74/1 - Siehe, wir preisen

04 Warum Ist Das Licht Gegeben Dem Mühseligen? Mit Fried und Freud

05 Intermezzo Op.119/1

06 Fünf Gesänge Op.104 - Nachtwache I

07 Fünf Gesänge Op.104 - Nachtwache II

08 Fünf Gesänge Op.104 - Letztes Glück

09 Fünf Gesänge Op.104 - Verlorene Jugend

10 Fünf Gesänge Op.104 - Im Herbst

11 Schicksalslied Op.54

12 Drei Motetten Op.110 - Ich aber bin elend

13 Drei Motetten Op.110 - Ach, arme Welt

14 Drei Motetten Op.110 - Wenn wir in höchsten Nöten sein

15 Drei Quartette - Sehnsucht Op.112/1

16 Drei Quartette - Abendlied Op.92/3

17 Drei Quartette - Nächtens Op.112/2

18 Fest- Und Gedenksprüche Op.109 - Unsere Väter hofften auf dich

20 Fest- Und Gedenksprüche Op.109 - Wo ist ein so herrloch Volk

De pers over de cd:

Klassieke Zaken (26-09-2014) - Een hemels gerecht van stemmen
"Johannes Brahms bracht de instrumentale muziekwereld veel goeds en nog meer moois. Wat misschien bij velen minder bekend is, is dat Brahms ook de a-cappellakoorwereld van vele impulsen voorzag en het in de tweede helft van de negentiende eeuw toch wat kwakkelende genre naar een ongekend hoog niveau tilde. Natuurlijk is zijn Deutsches Requiem bekend en geliefd, maar de motetten en koorwerken die op deze meesterlijke cd van Cappella Amsterdam verzameld zijn, doen daar niet voor onder. Integendeel. Onder leiding van Daniel Reuss transformeert het koor de veelal korte werken tot ware juweeltjes door de prachtig strakke en zuivere zang en door de gedreven emotionele geladenheid. En het wat langere en vaker gehoorde Schiksalslied is zelfs buitengewoon spannend. Het resultaat is een cd die van begin tot eind uitnodigt tot ademloos luisteren. En de pianoklanken die af en toe langskomen, verheffen de stemmen alleen maar tot een nog hemelser gerecht."

de Volkskrant (12-11-2014) ****
"Hij (Daniel Reuss, red.) laat Cappella Amsterdam geconcentreerd, transparant en evenwichtig zingen van frase naar frase."... "In het breed uitgesponnen 'warum' resoneert bij Reuss het plechtige raadsel."...."In de Fest- und Gedenkspruche strijkt Reuss met de eer. Wanneer in nummer twee de kordate stemming omslaat, verschiet Cappella Amsterdam geraffineerd van kleur." Lees hier de volledige recensie

Muziekweb.nl
Letterlijk centraal staat een van Brahms’ fascinerendste koorwerken, het Schicksalslied uit 1871, op een evenzo fascinerende tekst van Friedrich Hölderlin. Oorspronkelijk geschreven voor koor en orkest, wordt het hier met twee piano’s uitgevoerd, iets dat in de context van deze cd uitstekend werkt. Zo is deze uitgave een mooie toevoeging aan de veelzijdige discografie van Cappella Amsterdam. Lees hier de volledige recensie

Opusklassiek.nl (november 2014)
Reuss (1961) is een poëtische zoeker die een programma heeft samengesteld waarin de verleiding van de klank zich paart aan de logica van de dramaturg. Hij schakelt de piano in om een romantische sfeer te scheppen – de naadloze overgang van het Motet Warum in het Intermezzo voor piano uit opus 119 spreekt wat dat betreft boekdelen. Het Schicksalslied in een versie voor piano vierhandig is al net zo'n droomkeuze. Lees hier de volledige recensie

Die Zeit (27 november 2014)
Jetzt ist das Schicksalslied op. 54 von Johannes Brahms in einer Version auf CD herausgekommen, die es von Brahms gar nicht gibt. Aber es handelt sich um ein geniales Arrangement, zu dem Brahms möglicherweise liebend gern seinen Segen gegeben hätte, weil es der Multiplikation seines Ansehens gedient hätte. Die großartige Cappella Amsterdam unter Daniel Reuss singt das Schicksalslied nicht wie im Original mit Orchester, sondern in einer neuen Fassung für Chor mit Klavier zu vier Händen von Karsten Gundermann.

Kulturspiegel (december 2014)
Häufig bleibt ein Rest deutscher Mühsal und Grübelei an diesen komplexen Werken spürbar. In der Aufführung durch die Cappella Amsterdam unter Daniel Reuss hingegen kommen Farbenspiel, Kontrapunkt und spätromantische Archaik unverdunkelt zur Geltung. Faszinierend schlicht begleiten Philip Mayers und Angela Gassenhuber das hölderlinsche „Schicksalslied“ vierhändig – eine Meditation zum Jahresausklang.

Zing magazine (januari 2015) - Mooi boeket Brahms
Hoe blij zou Johannes Brahms zijn met het succes van Ein Deutsches Requiem? Dit werk overschaduwt immers bijna alle andere koormuziek van Brahms. Brahms schreef karrevrachten vocale muziek, waaronder veel werken voor de koren die hij zelf dirigeerde. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze composities van wisselende kwaliteit zijn, maar dankzij dc prachtige werken als Motetten, opus 110, Warum, opus 74 en de koorversie van het Schicksalslied vormt het geheel een mooi boeket. Zeker wanneer de muziek zo strak en helder word uitgevoerd als door Cappella
Amsterdam. OS

Preis der deutschen Schallplattenkritik februari 2015
Das Brahms’sche "Schicksalslied“ op. 54 gibt es jetzt in einer Version, die es von Brahms gar nicht gibt. Die großartige Cappella Amsterdam unter Daniel Reuss singt das Werk nämlich nicht, wie im Original, mit Orchester, sondern in einer neuen Fassung für Chor mit Klavier zu vier Händen von Karsten Gundermann – ein geniales Arrangement, zu dem der Komponist sicherlich gern seinen Segen gegeben hätte. Außerdem präsentiert das Ensemble auf dieser beeindruckenden CD noch weitere Chorwerke von Brahms, darunter die Motette „Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen“ oder die „Fest- und Gedenksprüche“. Das „Schicksalslied“ aber ist ihr glühender, am Ende optimistisch verlöschender Kern. (Für die Jury: Wolfram Goertz)

Lees ook het interview met Daniel Reuss in Pianowereld.

Wat is voor jou het karakteristieke aan Brahms’ koorwerk?
Vraagt dit een specifieke ‘koorklank’?

— ‘Uit de manier waarop hij zijn partituren opzet blijkt direct zijn kennis van de polyfonie uit de pre-Barok. In de Fünf Gesänge opus 104 groepeert hij de stemmen drie tegen drie en een motet als Warum ist das Licht gegeben behoeft al helemaal geen verdere toelichting.’ ‘Brahms gaat uit van de gelijkheid van stemmen. Dit vraagt om een hele andere balans dan homofoon geordende muziek, waarin de onderlinge verhouding tussen de stemmen vooraf in principe vast ligt. Die gelijkheid is niet altijd eenvoudig te realiseren. In de Fest- und Gedenksprüche liggen de sopranen bijvoorbeeld zó hoog dat ook geschoolde zangeressen nou niet direct “ontspannen” klinken.’

Lees meer hierover in Pianowereld.

Cappella Brochure 2016 2017

Ontvang onze seizoenbrochure 2016-2017!

bestellen

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam