Francis Poulenc (1899-1963)

€ 21.00   Koop dit artikel op iTunes

Bestellen

Bekroond met de Choc de Classica en Le Choix de France Musique.


Choix France Musique Choc de Classica


Cappella Amsterdam, Estonian Philharmonic Chamber Choir, Estonian National Symphony Orchestra

o.l.v. Daniel Reuss

Carolyn Sampson, soprano

Uitgebracht door harmonia mundi (www.harmoniamundi.com).

Francis Poulenc (1899-1963) was een van de belangrijkste moderne componisten van Frankrijk. Hij werd geroemd om zijn melodie en lyriek, met altijd een zekere mate van humor in zijn werk. Hij heeft zijn Stabat Mater, dat hij zelf een “requiem zonder wanhoop” noemde, gecomponeerd in 1950. In dit magistrale werk, dat opgedragen is aan de Zwarte Madonna van Rocamadour, neemt het koor een belangrijke plaats in. Het is duidelijk dat dit monumentale Stabat Mater afstamt van de Franse grands motets uit de tijd van Lodewijk XIV.

Beluister hieronder fragmenten van de cd

Nummers 1 - 7: Sept Répons des Ténèbres voor sopraan, koor en orkest
Nummer 8 - 19: Stabat Mater voor sopraan, gemengd koor en orkest

Francis Poulenc (1899-1963)

1 | I. Una hora non potuistis vigilare mecum

2 | II. Judas mercator pessimus

3 | III. Jesum tradidit impius

4 | IV. Caligaverunt oculi mei

5 | V. Tenebrae factae sunt

6 | VI. Sepulto Domino

7 | VII. Ecce quomodo moritur justus

8 | I. Stabat mater dolorosa

9 | II. Cujus animam gementem

10 | III. O quam tristis et afflicta

11 | IV. Quae moerebat et dolebat

12 | V. Quis est homo, qui non fleret

13 | VI. Vidit suum dulcem natum

14 | VII. Eja mater, fons amoris

15 | VIII. Fac ut ardeat cor meum

16 | IX. Sancta mater, istud agas

17 | X. Fac ut portem Christi mortem

De pers over de CD

The Guardian UK **** (30-03-2014)

'powerful and beautifully articulated performances'. - volledige recensie

De Telegraaf ****/* (4,5) (29-03-2014)

"De Nederlandse dirigent Daniel Reuss en zijn kamerkoor Cappella Amsterdam slaan weer toe. (...) Een jonge, lenige koorklank zorgt voor puurheid en directheid. Ook het orkestspel klinkt even kleurig als potent. Met een gevoelig oor weet Reuss een strak devote toon te treffen die vrij blijft van sentimentaliteit." - volledige recensie

De Volkskrant ***** (26-03-2014)

"Cappella Amsterdam en dirigent Daniel Reuss, versterkt met vocale en instrumentale troepen uit Estland, geven een doordringende lezing hiervan. De koorklank is helder als de lucht boven de Baltische Zee. De solosopraan Carolyn Sampson zeilt er superieur doorheen." - volledige recensie

Plato Mania (8,5) (25-02-2014)

"Het werk is in goede handen bij een van de beste koren van ons land: het kamerkoor Cappella Amsterdam met Carolyn Sampson als solist." - volledige recensie

Klassieke Zaken (april 2014)

"Laat het maar aan koordirigent pur sang Daniel Reuss over om deze intentie in praktijk te brengen. Met zijn eigen Cappella Amsterdam en het Estlands Philharmonisch Kamerkoor weet hij als geen ander de essentie van eenzaamheid, afscheid en sterfelijkheid te raken. Beide koren, in totaal 47 zangers, versmelten tot een verbluffende eenheid en laten horen welke effecten bereikt kunnen worden met een homogene koorklank in combinatie met een transparante dynamiek. Een opname die aanzet tot nadenken." - volledige recensie

The Classical Reviewer (10-04-2014)

"These are very fine choirs indeed, responding so well to the text as the music suddenly drives forward. The balance between choir and orchestra is ideal." - volledige recensie

Audiophile Audition **** (24-03-2014)

"All forces perform with aplomb and a fine sense to the style required, and the coupling can’t be beat. If Poulenc’s liturgical masterpieces interest you at all, this is one you will want, beautifully recorded in the Estonia Concert Hall in Tallinn." - volledige recensie

Musicweb International (april 2014)

"This performance of Poulenc’s Stabat Mater is a very fine one. Carolyn Sampson is a wonderful soloist and the combined choirs, which number just short of fifty singers, perform Poulenc’s varied and demanding music expertly. The orchestral contribution is first rate and Daniel Reuss clearly believes in the music. The performers have been recorded in excellent sound." - volledige recensie

Examiner.com (05-04-2014)

"What is most important about this recorded performance is Reuss’ sensitivity of that diverse spectrum of sonorities. True to Poulenc’s intentions, he endows each of the twelve movements with its own unique characterization; and the harmonia mundi recording team is outstanding it capturing the ways in which the different instruments in the ensemble contribution to shaping those characterizations." - volledige recensie

Kulturradio ***** (18-03-2014)

"Die Chöre tragen diese Musik, denn sie sind eigentlich immer beteiligt. Die beiden Chöre singen in dieser Interpretation unter der Leitung von Daniel Reuss sehr klangvoll und eindringlich - alles klingt ausgewogen, intensiv und tief anrührend." - volledige recensie

Diapason ***** (01-04-2014)

"D'abord, on tombe en pâ moison devant ces textures chorales dia phanes aux teintes douces, aux lignes toujours nettes. Là se reconnaît la patte d'un formidable chef de choeur, Daniel Reuss, qui réunit ici deux ensembles fortement marqués de son empreinte, la Cappella Amsterdam et le Choeur de chambre philharmonique estonien."

Classica (01-04-2014)

"Daniel Reuss bénéficie d'une excellente définition spatiale, ce qui lui permet d'intégrer les choers dans l'orchestre sans pour autant en altérer la clarté. Les choers supplantent ici, en termes de justesse, d'attaque et díntonation, les versions antérieures."

Musikzen (18-04-2014)

"C’est une œuvre dense, ramassée, poignante, que Daniel Reuss, la Cappella Amsterdam, Carolyn Sampson et les musiciens estoniens interprètent magnifiquement : ils en soulignent le climat et la gravité, affirment à la fois sa profondeur et ses exubérances sans jamais se perdre dans une mise en scène des émotions qui viendrait en altérer la bouleversante sincérité. - volledige recensie

Planethugill.com ***** (30-04-2014)

"This is a stunning performance, which not only gives Poulenc's music the brilliance and contrast it needs, but still find moments of quiet repose. Reuss creates a seductive, but profoundly unsettling work." - volledige recensie

Interview met Daniel Reuss op Altamusica.com (Franstalig).

Bekroond met

Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam