Een hoogtepunt uit de muziekgeschiedenis: Heinrich Schütz’ zwanenzang

Aan het eind van zijn leven, ruim 80 jaar oud, begon de Duitse componist Heinrich Schütz (1558-1672) aan zijn Zwanenzang. Het werd een grandioos ‘opus ultimum’. Het werk is opgebouwd uit elf motetten voor dubbelkoor, geordend volgens de 22 letters van het Hebreeuwse alfabet, een jubelende zetting vanPsalm 100 en een afsluitend Deutsches Magnificat. Samen vormen ze een prachtig geheel, een van de hoogtepunten uit de muziekgeschiedenis.

Schütz, grondlegger van de Duitse Barok en voorloper van Bach, is sterk beïnvloed door Gabrieli, Monteverdi en niet in de laatste plaats Sweelinck: ‘huiscomponist’ van Cappella Amsterdam. De keuze voor de Duitse vertaling van de integrale Psalm 119 – de langste van de 150 psalmen – tekent de humanistische ommekeer die teweeggebracht is door de reformatie van Luther. Schütz droeg dit meesterwerk op aan de hofkapel van Dresden waaraan hij meer dan een halve eeuw is verbonden. 

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss

Heinrich Schütz Der Schwanengesang op. 13 

Dit project is tot stand gekomen met ondersteuning van De Société Gavigniès en het Prins Bernhard Cultuurfonds Het Prins Bernhard Cultuurfonds doet dit vanuit fondsen op naam: Fonds Henri Fock, het Korinthiërs Fonds, het Ans Otten-Nypels Fonds, het Fonds de Visser-Geerling, het Fonds Monnier Goudzwaard en het Dessauvagie/Sauer Fonds.

Concert

Tickets

17

sep

15.00

Schütz - Schwanengesang

Musica divina | Abdijkerk van Tongerlo

Westerlo

22

sep

20.15

Schütz - Schwanengesang

Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam

Amsterdam

Cappella Brochure 2016 2017

Ontvang onze seizoenbrochure 2016-2017!

bestellen

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam