Dit is een buitenkansje: de Water Passion after St. Matthew van Tan Dun stond jarenlang op ons verlanglijstje en nu kunt u dit theatrale werk live in de Doelen ervaren. Het is een bijzondere productie, waarvoor een deel van het instrumentarium speciaal uit New York moet komen. Bovendien komt Tan Dun zijn Water Passion zelf dirigeren! Zoals in vele van zijn composities, verenigde Tan Dun niet alleen oost en west door gebruik te maken van diverse vocale en instrumentale stijlen, maar gaf hij het werk ook een spirituele waarde mee: ‘Toen ik de Matteüs-passage in de bijbel las, voelde ik de hitte van de woestijn en hoorde ik het geluid van stenen, wind en water. Ik vormde mijn verhaal met deze geluiden en behandelde het water als een belangrijk thema. Water staat symbool voor vernieuwing en hergeboorte. Het is een cyclisch element op aarde en zo heb ik het ook in mijn muziek gebruikt’. Het zal u niet verbazen dat water bij de uitvoering van dit werk ook een cruciaal visueel element is.

Claudia Barainsky - sopraan
Stephen Bryant - bariton
Yuanlin Chen - sampler
Uri Rapaport - licht

Nieuw Ensemble en Cappella Amsterdam o.l.v. Tan Dun.

Repetitor - MaNOj Kamps


De media

Trouw *****: "Dun stuurt met dwingende hand en Cappella Amsterdam voegt zich naadloos in de totaalklank. Laat duivelse zangkunsten - angstaanjagend hoog en loepzuiver - maar aan sopraan Maria Chiara Chizzoni over, en een aardse bas-bariton aan Stephen Bryant. Tan Dun heeft een volstrekt originele handtekening, en draait op het juiste moment aan de juiste knop. Het publiek hangt volledig aan zijn lippen en ondergaat al luisterend steeds sterker die andere, exotische vorm van drama."

De Volkskrant ***: "En steeds laten drie slagwerkers het water in hun transparante kommen druppelen, murmelen en kletteren. Hoogtepunt: een spetterende solo waarin de Chinese Beibei Wang tovert met vuisten en een glazen potje. Tan Dun, nog zon klankmagier, wrijft oergeluiden uit Cappella Amsterdam. Het koor sist, jankt en gromt, terwijl het zichzelf begeleidt op tempelbelletjes en kiezelstenen." Lees meer

Het Parool ***: "De belangrijkste entiteit in de passie is het water. (...) En dus schrijft Tan Dun zestien met water gevulde doorzichtige doopvonten voor, waarvan er twee door de slagwerkers worden bespeeld, en helemaal aan het slot alle zestien, ook door het koor. Dat zorgde gisteravond voor een ongelooflijk schitterend, onvergetelijk, beeld."

De Telegraaf ***: "Dun verbindt in zijn muziek graag verschillende culturen en tapt ook hier uit vele vaatjes. De leden van Cappella Amsterdam produceerden volkskoren die aan Bach deden denken, maar werden geacht ook bedreven te zijn in boventoon zingen, het klingelen met belletjes en het laten ketsen van stenen."


 

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2016 2017

Ontvang onze seizoenbrochure 2016-2017!

bestellen

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam