Motetten van Bach in mei 2010, zijn Hohe Messe in het voorjaar van 2012 en in het Franse La Chaise-Dieu en tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht en dan nu Bachs Johannes-Passion. Cappella Amsterdam en het Vlaamse barokensemble Il Gardellino vormen een gouden combinatie bij vertolkingen van grote Bachwerken. Bach, de meester die muzikale mathematica tot grote esthetische perfectie bracht, schreef geen enkele opera. Dat paste niet in zijn rol als organist of kapelmeester. Maar de taal, de vorm én de geest van dit genre spreekt het meest uit de dramatische en theatrale van zijn passies. De Johannes- en de Matthäus-Passion markeren het hoogtepunt van Bachs carrière als kerkmusicus en vormen de bekroning van de Noord-Duitse passietraditie. De Johannes-Passion is compacter van opzet dan de Matthäus en staat - ten onrechte - veelal in de schaduw daarvan. Juist de kleinschalige bezetting en de meer beschouwelijke koraalteksten geven de Johannes-Passion zo’n enorme zeggingskracht. Het lijdensverhaal wordt hierdoor nog aangrijpender.

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
Johannes-Passion BWV 245 (versie uit 1725) 

Cappella Amsterdam & Il Gardellino
Daniel Reuss dirigent

Thomas Hobbs Evangelist
Mattijs van de Woerd (17 maart) Christus
Matthias Lutze (12 april) Christus

Op de foto Marcel Ponseele (l) en Jan de Winne van Il Gardellino. Foto: Tim Heirman / Il Gardellino



Concert

Tickets

Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam