Ook in de editie van 2014 is er weer een bijzondere samenwerking tussen Cappella Amsterdam en het Holland Festival: de Nederlandse première van Nono 360°. Dit is een grootschalig portret van de Italiaanse avant-gardecomponist Luigi Nono, de meest politiek geëngageerde van zijn generatie, die in zijn muziek tijd en ruimte, geluid en stilte tot een allesomvattend continuüm maakte. Onder leiding van Nono-specialist Ingo Metzmacher klinken onder meer Prometeo, Il Canto Sospeso en Caminantes… Ayacucho.

 

Luigi Nono 1924-1990
Prometeo (1984)
Il canto sospeso (1956)
Caminantes … Ayacucho (1986-87)

SWR Orchester, Cappella Amsterdam, Schola Heidelberg o.l.v. Ingo Metzmacher with the participation of Experimentalstudio.  

MaNOj Kamps - repetitor


Luigi Nono: trilogie van het sublieme

Onder het machtige gewelf van de Gashouder speelt ‘het concertgebouworkest van de 20e eeuwse muziek’ met Nonospecialist Ingo Metzmacher in drie avonden het beste uit Nono’s omvangrijke oeuvre. Van het politiek geëngageerde Il Canto Sospeso, waarmee hij internationaal doorbrak, tot zijn magnum opus, de ‘hoortragedie’ Prometeo, unaniem gezien als een van de grootste 20e eeuwse composities. Op zondag staat de Caminantes-cyclus centraal, waarin Nono de ruimte gebruikt naar voorbeeld van zijn historische stadsgenoot Gabrieli, van wie ook vocaal werk klinkt. De Gashouder wordt omgetoverd tot een ‘industriële kathedraal’ voor Nono’s ruimtelijke muziek: zijn ideale klankervaring wordt dichter dan ooit benaderd met podia waarop de orkestgroepen, elektronica, koren en dirigenten verspreid en op verschillende hoogtes zijn opgesteld. Zo wordt een sublieme totaalervaring in surround sound gecreëerd, een droomachtige ontdekkingsreis naar hemelse vergezichten en helse afgronden, prachtig en schrikwekkend tegelijk.

 

Nono: Il Canto Sospeso e.a. (21 juni)

Als geen ander wist Nono in zijn muziek het politieke en het persoonlijke te verenigen. Het beroemdste voorbeeld hiervan is zijn vroege meesterwerk Il canto sospeso (1955-1956). Nono gebruikte als tekst voor deze cantate voor solisten, koor en orkest afscheidsbrieven van ter dood veroordeelde politieke gevangenen. Daarbij vond hij directe emotionele impact belangrijker dan letterlijke verstaanbaarheid van de tekst: de boodschap van de brieven werd volledig geïnternaliseerd in een muziekstuk met grote zeggingskracht en zinnelijkheid.

Como una ola de fuerza y luz is een politiek werk dat Nono opdroeg aan de jonge Chileense revolutionaire leider Luciano Cruz, die in 1971 stierf onder twijfelachtige omstandigheden. Het is een intens requiem voor piano, sopraan, orkest en geluidstape dat in een bestek van een half uur alle gradaties van verstilling tot woeste expressie doorloopt.

Nono: Caminantes...Ayacucho (22 juni)

‘Er zijn geen wegen, er is slechts het voortgaan’ Met dit aforisme dat hij op een kloostermuur in Toledo tegenkwam als motto, componeerde Nono in de laatste jaren voor zijn dood een trilogie waarin hij experimenteerde met de wisselwerking tussen ruimte en geluid, het gebruik van elektronica en tape en de ruimtelijke opstelling van grote bezettingen met meerdere koor- en orkestgroepen. Het Holland Festival presenteert twee werken uit deze trilogie, omlijst door korte composities van de Venetiaanse renaissancecomponist Giovanni Gabrieli, die Nono vanwege zijn gebruik van ‘cori spezzati’ – ruimtelijk gescheiden koren – als muzikale voorvader beschouwde. Het wordt een avond waarop de  luisteraar wordt meegevoerd op een reis door een subliem klankuniversum dat uiterst subtiele pianissimo-passages afwisselt met dreigende trommen en bassen, gewelddadige uitbarstingen en hemelse polyfonie. Muziek die de fantasie op hol doet slaan.

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2016 2017

Ontvang onze seizoenbrochure 2016-2017!

bestellen

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam