Korter, maar ook intenser. Zo ervaren veel muziekliefhebbers de Johannes-Passion van Bach, als ze hem met de Matthäus moeten vergelijken. Het was de eerste passie die Bach in Leipzig componeerde, nadat hij in 1723 was aangetreden als cantor. Met de Johannes wilde hij zichzelf op Goede Vrijdag 1724 bewijzen voor zijn nieuwe publiek. In de Nicolaikerk klonk tussen de twee delen door trouwens een preek van een uur. Zo ver zullen het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam de authenticiteit vermoedelijk niet drijven. Wel hanteren ze vergeten instrumenten zoals de oboe da caccia en viola d’amore, waarmee Bach de kruisweg van Christus fraai heeft ingekleurd. Anders Dahlin, de jeugdige Zweedse tenor, zingt de vertellersrol van Evangelist. De sopraanaria’s komen voor rekening van Lenneke Ruiten. En het moet raar lopen willen het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam geen nieuwe diepten ontdekken in ’s werelds beroemdste lijdensverhaal.

Johannes-Passion BWV 245

Anders Dahlin - Evangelist | Konstantin Wolff - Christus | Amaryllis Dieltiens - sopraan | Rosanne van Sandwijk - alt | Jan Kobow - tenor (6-14) | Dolf Drabbels & José Pizarro - tenor (16-19) | Mattijs van de Woerd - bas (9) |  Henk Neven - bas (11-12) | André Morsch - bas (13-19) | Pierre-Guy Le Gall White Pilatus

Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss.


Het concert is opgenomen door de Vrijdag van Vredenburg. Beluister de radio-uitzending of bekijk de beelden. 

Lees ook de recensie van het concert op Bachtrack.com.

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam