Claude Debussy
Trois chansons de Charles d’Orleans

Paul Hindemith
Six Chansons nach Rilke

Maurice Ravel
Trois chansons

Rudolf Escher
Le vrai visage de la paix

Francis Poulenc
Figure humaine

Olivier Messiaen
Abime des oiseaux (klarinet solo)

Igor Stravinsky
Three pieces for clarinet (klarinet solo)

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss
Klarinet: Arjan Woudenberg

De tegenstelling tussen Franse en Duitse muziek was decennialang een brandende kwestie, niet alleen aan weerskanten van de Rijn. Bij die verhitheid weet je dat er naast grote verschillen ook grote overeenkomsten bestaan. Fauré, Ravel en Poulenc hadden een Frans gevoel voor harmonie en een Duits gevoel voor frasering. Fauré staat dicht bij het Gregoriaans en Ravel was volgens Debussy een fakir in klanken. Debussy verwijderde de Duitse fundamenten uit de Franse muziek en schreef oosterse muziek met westerse middelen. Hun liederen en pianowerken profiteren maximaal van de grote wendbaarheid van deze bezettingen. Poulenc is ondenkbaar zonder Stravinsky’s rituele taal, vooral als hij menselijke tragiek verklankt.

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2016 2017

Ontvang onze seizoenbrochure 2016-2017!

bestellen

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam