Johann Sebastian Bach
Weihnachtsoratorium, BWV 248

Cappella Amsterdam & Le Concert Lorrain o.l.v. Daniel Reuss

m.m.v.
Le Concert Lorrain (Artistic director: Stephan Schultz)
Hana Blažíková, sopraan
Gerhild Romberger, alt
James Gilchrist, tenor
Peter Harvey, bariton

NL   De Weihnachtsoratorium is een verzameling van zes cantates, geschreven voor de periode tussen Kerstmis en Driekoningen. De delen hebben ieder de opzet van een cantate: een openings- en slotkoor, aria’s op bespiegelende teksten ingeleid door recitatieven op verhalende teksten, een instrumentale schrijfwijze voor de vocalisten en onmogelijke eisen voor de instrumentalisten.
Bach varieert voortdurend op dit stramien, maar handhaaft altijd zijn wil om de hemelse heer met aardse middelen te bezingen, alsof geloof en overgave aards en hemels tegelijk zijn en zinnelijkheid en geestelijkheid volledig in elkaar overlopen. Wie dat beseft, wil niet één, maar zes cantates horen. En net als in de Hohe Messe en het Oster-Oratorium is de rol van het instrumentaal ensemble cruciaal.

EN    Weihnachts Oratorium comprises of six cantatas, written for the six important days of the Christian calendar, which fall between Christmas and the Three Kings.
Each part is set up as a cantata: an opening and a closing choir, arias of a reflective nature and introduced by recitations in a narrative form, an instrumental notation for the vocalists and near impossible demands on the instrumentalists.
 Bach continuously varies this pattern, but maintains his wish to sing the heavenly teachings using earthly means. As if faith and surrender are earthly and heavenly simultaneously, and spirituality flows from the one into the other. Those who realises this, do not want to hear just one but all six cantatas. Similarly, to both the Hohe Messe and the Easter Oratory, the instrumental ensemble has a crucial role to play in the Weihnachts.

 

Concert

Tickets

Cappella Brochure 2017 2018

Bekijk onze seizoensbrochure 2017-2018!

Klik hier

Ontvang nieuws over Cappella Amsterdam